بسمه تعالی

اساسنامه اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی

بنا به ضرورت هماهنگی و هم­افزایی تولیدکنندگان و ناشران محتواهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در فضای مجازی و با استناد به ردیف ۳ ماده ۵ سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات مصوب جلسه ۳۵ شورای عالی فضای مجازی و ماده ۱۴ و بند ج ماده ۱۳ آیین‌نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال مصوب هیئت محترم وزیران، اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی بر اساس «ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، کانون ها و انجمن های فرهنگی و نظارت بر فعالیت های آنها» (موضوع مصوبه جلسه ۳۸۵ مورخ ۸/۸/۷۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین ماده واحده الحاقی به مصوبه مذکور که در جلسه شماره ۵۲۰ سال ۱۳۸۲ به تصویب رسیده است) و با استناد به بندهای ۱۷ و ۲۲ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مجوز وزارتخانه مزبور که از این پس به منظور اختصار «وزارتخانه» نامیده می‌شود تشکیل و در چارچوب اساس‌نامه حاضر فعالیت می‌نماید. در این اساس‌نامه، اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی به اختصار «اتحادیه » نامیده شده است.

فصل اول – کلیات، تعاریف، اهداف و موضوع فعالیت:

ماده ۱ – نام موسسه: ” اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی” می‌باشد که برای اختصار ذیلاً اتحادیه نامیده می‌شود.

ماده ۲ – نوع اتحادیه که با اهداف فرهنگی و مقاصد غیر تجاری، غیر سیاسی و غیر صنفی تاسیس شده غیرانتفاعی است.

ماده ۳ – سرمایه اتحادیه و تابعیت آن ایرانی است.

ماده ۴ – مدت فعالیت اتحادیه از تاریخ صدور مجوز و ثبت رسمی تا زمانی خواهد بود که مجوز اتحادیه مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌باشد. لغو، عدم تمدید یا عدم تایید مجوز مربوطه از سوی وزارتخانه مذکور باعث پایان مدت فعالیت اتحادیه خواهد شد. اداره ثبت شرکتها پس از اخذ صورتجلسه انحلال مطابق ماده ۳۱ اساسنامه و اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به انحلال اتحادیه اقدام می نماید.

ماده ۵ – نشانی اتحادیه: خ سمیه نرسیده به تقاطع مفتح روبروی برج سپهر (بانک صادرات). پلاک ۷۶ کدپستی ۱۵۷۱۶۴۴۹۱۱ تماس ۰۲۱۸۸۸۴۶۹۶۰

ماده ۶ – هرگونه تغییر در محل فعالیت اتحادیه با تصویب هیئت مدیره با اطلاع قبلی و تائید مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلامانع و امکان پذیر خواهد بود.

ماده ۷ – سرمایه اولیه و دارایی اتحادیه به شرح زیر است:

******************************************************

ماده ۸ – منابع درآمد اتحادیه عبارت است از :

سرمایه گذاری اعضای موسسان
۲- اجرای پروژه های فرهنگی وهنری ومشارکت با نهادها وسازمان ها درمحدوده فعالیت های مصوب

۳- درآمدهای ناشی ازفعالیت های فرهنگی وهنری مندرج دربندهای مصوب هیات رسیدگی به امورمراکزفرهنگی

۴- حمایت اشخاص حقیقی وحقوقی ونهادهاودستگاههای دولتی وغیردولتی

۵- حق عضویت اعضای اتحادیه ؛

۶- کمک‌های بلاعوض دستگاه‌ها و نهادها؛

۷- دریافت کارمزد برای ارائه تسهیلات و خدمات به اعضاء؛

۸- برگزاری نمایشگاه‌ها، دوره‌های آموزشی و رویدادهای مرتبط؛

۹- درآمدهای ناشی از فعالیت‌های اقتصادی در راستای تحقق اهداف و ارائه خدمات اتحادیه در چارچوب قوانین کشور؛

۱۰- درصدی از سهم درآمد ناشی از فروش ترافیک اپراتورها در حوزه محتوا با تأیید مرکز ملی فضای مجازی؛

ماده ۹ – اهداف و موضوع فعالیت اتحادیه به شرح زیر است:

الف: اهداف:

هم افزایی و شبکه‌سازی در حوزه تولید و نشر محتوای ایرانی- اسلامی
بررسی ظرفیت‌های بازار و سرمایه‌گذاری برای گسترش محتوا و خدمات فرهنگی در فضای مجازی
تحقیق و توسعه برای ارتقای کارآیی و اثربخشی اتحادیه
توانمندسازی فعالان حوزه تولید و نشر محتوای ایرانی- اسلامی
شناسایی و بهره‌گیری از فرصت‌های ملی و بین‌المللی برای توسعه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی
تعریف و رتبه‌بندی فعالیت‌ها، فعالان، بسترها و آثار محتوایی ایرانی- اسلامی در فضای مجازی
تنظیم تعاملات اقتصادی بخش خصوصی فعال در عرصه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی با دولت، اپراتورها و سایر اجزای اکوسیستم فضای مجازی
مقابله با ایجاد انحصار دولتی و خصوصی در فضای مجازی
تصمیم سازی برای نهادهای حاکمیتی در حوزه حکمرانی فرهنگی در فضای مجازی
فعالیت در تمام ارکان اکوسیستم تولید و نشر محتوا در فضای مجازی
ب: موضوع فعالیت‌ها:

طراحی و استقرار سامانه اعتبارسنجی فعالان تولید و نشر محتوا در فضای مجازی
طراحی و استقرار سامانه اعتبارسنجی سکوها و نرم‌افزارهای تولید و نشر محتوا در فضای مجازی
طراحی و استقرار سامانه جذب منابع و حمایت از فعالان تولید و نشر محتوا در فضای مجازی (از طریق مواردی مانند ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری و حمایت از کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی، تسهیم درآمدهای ناشی از فروش ترافیک اینترنت بین تولیدکنندگان، ناشرین و …)
طراحی و استقرار سامانه ذائقه سنجی مخاطبان در بازار تولید محتوای کشور
طراحی و استقرار سامانه ثبت سفارش تولید و نشر محتوا
تصمیم سازی در حوزه مقررات گذاری برای مجلس شورای اسلامی، شورای عالی فضای مجازی و سایر نهادهای قانون‌گذار و سیاست‌گذار
مشاوره به نهادهای حاکمیتی و دستگاه‌های دولتی در حوزه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی
ماده ۱۰ – کلیه فعالیت‌ها و اقدامات اتحادیه باید در چهارچوب قوانین و مقررات موضوعه کشوری و سیاست‌های فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و هماهنگ با برنامه‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام پذیرد.

ماده ۱۱ – هرگونه تغییر در موضوع و اهداف اتحادیه باید قبل از ثبت تغییرات با اطلاع و تأیید هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی انجام گردد.

ماده ۱۲- به منظور نیل به اهداف و موضوع فعالیتهای فرهنگی، هنری پیش بینی شده در اساسنامه، اتحادیه می تواند با رعایت مقررات مربوطه به عملیات زیر مبادرت نماید:

– تهیه و تأمین مواد و کالاهای مورد نیاز و تدارک وسایل و ابزار و کار و تلاش به منظور تأمین هزینه‌های اتحادیه .

– سرمایه گذاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور بالا بردن سطح کارآیی و توانایی‌های اتحادیه .

– انعقاد قرارداد و انجام معاملات مجاز در محدوده اهداف و موضوع اساسنامه.

– تحصیل وام یا اعتبار از اشخاص، بانکها و مؤسسات اعتباری و قبول هدایا و اعطای جوایز به اشخاص.

ماده ۱۳- هرگاه انجام و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های اتحادیه با وظایف و اختیارات برخی از سازمانها و مؤسسات دولتی و نهادهای انقلابی و وزارتخانه‌ها ارتباط داشته باشد، قبل از انجام و اجرای آن نسبت به کسب مجوز از مراکز ذکر شده ذیربط اقدام خواهد شد.

ماده ۱۴- قلمرو و مدت فعالیت:

اتحادیه در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی فعالیت خواهد کرد و محل استقرار اصلی اتحادیه تهران خواهد بود.

تبصره ۱: اتحادیه می‌تواند با اطلاع و تأیید مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سایر استان‌های کشور و سایر نقاط جهان نسبت به تأسیس دفاتر نمایندگی اقدام نماید.

فصل دوم – ارکان اصلی اتحادیه :

ماده ۱۵ – ارکان اصلی و تشکیلات اساسی اتحادیه به شرح زیر است:

۱- هیأت موسس

۲- شورای راهبری و نظارت

۳- مجمع عمومی

۴- هیئت مدیره

۵- دبیر

۶- بازرس

۷- کمیته‌های محتوایی

ماده ۱۶- هیأت موسس، جمعی از فعالان عرصه تولید و نشر فضای مجازی هستند که از میان اشخاص حقیقی و حقوقی دارای شرایط عضویت در اتحادیه از سوی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، به هیأت رسیدگی به موسسات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می‌شوند تا مراحل قانونی تأسیس را انجام دهند. پس از تأسیس و انتخاب اعضای هیئت مدیره، کلیه وظایف و اختیارات هیأت موسس طبق اساسنامه به سایر ارکان منتقل می‌شود و اعضای هیئت موسس به عنوان نخستین اعضای اتحادیه تلقی خواهند شد. هیچ یک از اعضای هیات موسس، وراث و قائم مقام قانونی ایشان هیچ حقی در اموال و دارایی‌ها و سرمایه اتحادیه ندارند.

ماده ۱۷- شورای راهبری و نظارت بالاترین مرجع سیاست گذاری و نظارت بر اتحادیه است که اعضای آن به شرح است:

۳ نفر از نمایندگان دستگاه های حاکمیتی
۶ نفر از فعالان و صاحب­نظران عرصه تولید و نشر محتوا و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه­ای (از میان مدیران تشکل‌­ها، تولیدکنندگان و ناشران موثرِ محتوا، صاحبان بسترها و پلتفرم‌های فعال دارای مجوز در حوزه تولید و نشر محتوا و خدمات در فضای مجازی و متخصصان و صاحب­نظران این عرصه)
تبصره ۲: اعضای شورا با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مدت دو سال منصوب می‌شوند.

تبصره ۳: اعضای شورا در جلسه نخست، از میان خود افرادی را به عنوان رئیس، نایب‌رئیس و دبیر انتخاب می‌کنند.

ماده ۱۸- وظایف شورای راهبری و نظارت:

وظایف شورای راهبری و نظارت، عبارت است از:

تعیین و تصویب سیاست‌ها و برنامه‌های بلندمدت اتحادیه ؛
تصویب برنامه و بودجه سالانه اتحادیه ؛
تصویب آیین­نامه مالی و معاملاتی اتحادیه ؛
تعیین شرایط عضویت، مبلغ حق عضویت سالانه در مجمع؛
نظارت بر انتخابات هیأت مدیره ؛
تصویب پاداش سالانه اعضای هیأت مدیره و اعضای فعال اتحادیه ؛
تصویب الگوی اقتصادی فعالیت اتحادیه ؛
اصلاح عناوین یا ایجاد کمیته­های تخصصی جدید؛
تعیین شاخص‌های اعتبارسنجی فعالان، سکوها و نرم‌افزارهای تولید و نشر محتوا؛
نظارت بر عملکرد مالی و برنامه­ای اتحادیه و تعیین اقدامات اصلاحی؛
انتخاب و عزل بازرس؛
تفسیر و اصلاح اساسنامه حسب نیاز.
ماده ۱۹- مجمع عمومی:

مجمع عمومی، متشکل از کلیه فعالان تولید و نشر محتوا در فضای مجازی است که مطابق شرایط مقرر در ماده ۱۱ این اساس‌نامه به عضویت این تشکل درآمده باشند. جلسات مجمع عمومی سالانه با حضور دو سوم کلیه اعضاء در مرحله اول و با حضور هر تعداد از اعضاء در مرحله دوم رسمیت می‌یابد و تصمیمات مجمع عمومی با رأی نصف به اضافه یک اعضای حاضر در جلسه معتبر است؛ و وظایف آن به شرح ذیل خواهد بود:

تعیین خط مشی اتحادیه ؛
انتخاب و عزل اعضای هیئت مدیره؛
قبول استعفای اعضای هیئت مدیره؛
تعیین میزان حق عضویت به درخواست دبیر
ماده ۲۰- شرایط و فرآیند عضویت:

برای عضویت در اتحادیه، هر یک از اعضا علاوه بر داشتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حداقل باید یکی از شرایط زیر را دارا باشد:

عضویت در هیئت مدیره یا برخورداری از جایگاه دبیر یکی از تشکل‌های دارای مجوز حوزه محتوا در فضای مجازی به همراه مصوبه هیئت مدیره مبنی بر نمایندگی نامبرده از سوی کل تشکل؛
گردش مالی سالانه ۱ میلیارد تومان و بالاتر برای فعالان حوزه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی؛
مالکیت سکوی فعال در حوزه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی با حداقل ۱ میلیون کاربر؛
تبصره ۴: شرایط عضویت، مبلغ حق عضویت سالانه و سایر شرایط به صورت سالانه به پیشنهاد دبیر اتحادیه در هیئت مدیره مطرح و پس از تصویب هیئت مدیره اتحادیه توسط شورای راهبری و نظارت مجددا بررسی و در صورت تأیید ایشان به صورت عمومی اعلام خواهد شد. همچنین ثبت‌نام صرفا از طریق سامانه اتحادیه و بارگذاری مدارک مورد تصویب شورای راهبری و نظارت انجام خواهد شد. دبیرخانه اتحادیه مسئول بررسی و اعتبارسنجی مدارک است. فرآیند عضویت پس از تأیید مدارک عضویت توسط دبیرخانه اتحادیه و پرداخت حق عضویت نهایی خواهد شد.

ماده۲۱- هیئت مدیره، مرکب از هفت (۷) عضو اصلی و دو (۲) عضو علی البدل است که از میان اعضای مجمع عمومی و با رعایت شرایط مقرر در این ماده، برای مدت دو (۲) سال با رأی اکثریت نسبی توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شوند. عضویت در هیئت مدیره اتحادیه حداکثر برای دو دوره متوالی بلامانع است.

تبصره ۵: با توجه به ماهیت تخصصی « اتحادیه »، عضویت در هیئت مدیره منوط به فعال بودن در آن حوزه تخصصی در طی یک سال منتهی به انتخابات هیئت مدیره به تشخیص شورای راهبری و نظارت خواهد بود.

تبصره ۶: در صورت غیبت هر یک از اعضای اصلی هیئت مدیره در چهار (۴) جلسه متوالی یا شش (۶) جلسه متناوب هیئت مدیره، یا فوت یا استعفا یا حجر هر یک از اعضای مزبور، آن عضو هیئت مدیره مستعفی شناخته‌شده و یکی از اعضای علی البدل هیئت مدیره به ترتیب تعداد آرای کسب‌شده جایگزین ایشان خواهند گردید.

تبصره ۷: در اولین دور، ترکیب اعضای هیئت مدیره همان اعضای هیئت موسس است و در ادوار بعدی حداقل سه ماه پیش از انقضای دوره تصدی هیئت مدیره، انتخابات با نظارت شورای راهبری و نظارت توسط هیئت مدیره برگزار می‌گردد.

تبصره ۸: شورای راهبری و نظارت ظرف مدت (۵) روز کاری پس از هر یک از ادوار انتخابات هیئت مدیره، نتیجه نظارت بر انتخابات و رد یا تأیید آن را به وزارتخانه اعلام و حسب مورد وزارتخانه نسبت به معرفی اعضای منتخب هیئت مدیره برای طی مراحل قانونی یا ابلاغ ابطال انتخابات و تجدید آن بافاصله حداقل بیست (۲۰) و حداکثر سی (۳۰) روز اقدام می‌نماید.

تبصره ۹: رئیس و نایب‌رئیس هیئت مدیره از میان اعضای هیئت مزبور و دبیر اتحادیه از میان اعضای هیئت مدیره و یا سایر اعضای اتحادیه با رأی هیئت مدیره انتخاب می‌گردد.

تبصره ۱۰: معاون امور محتوایی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمام جلسات هیئت مدیره اتحادیه به عنوان عضو ناظر حضور خواهد داشت.

ماده ۲۲- وظایف هیئت مدیره به شرح زیر است:

تعیین دبیر اتحادیه و نظارت بر فعالیت او؛
برنامه‌ریزی برای اجرای سیاست‌های مصوب در شورای راهبری و نظارت؛
مدیریت و هماهنگی امور اجرایی اتحادیه ؛
تدوین برنامه و بودجه سالانه اتحادیه و پیشنهاد به شورای راهبری؛
تصویب ساختار سازمانی و سازمان نفرات بخش اداری اتحادیه ؛
تصویب آیین‌نامه‌های اداری و تشکیلاتی اتحادیه ؛
تدوین و پیشنهاد آیین­نامه مالی و معاملاتی اتحادیه به شورای راهبری و نظارت؛
اجرای دقیق آیین نامه مالی و معاملاتی.
تبصره ۱۱: اوراق غیر مالی، اسناد و مکاتبات عادی اتحادیه با امضای دبیر اتحادیه و سایر اوراق و اسناد اتحادیه با امضای رئیس هیئت مدیره و دبیر اتحادیه معتبر است. در غیاب رئیس هیأت مدیره، حق امضای اوراق و اسناد مذکور با نائب رئیس هیئت مدیره است.

تبصره ۱۲: جلسات هیئت مدیره به دعوت رئیس یا دو نفر از اعضای هیئت مدیره یا بازرس اتحادیه تشکیل گردیده و با حضور بیش از نصف اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با رأی موافق نصف به اضافه یک حاضرین در جلسه رسمی اتخاذ می‌گردد. مصوبات باید به امضای تمام اعضای هیئت مدیره برسد. در غیاب رئیس هیأت مدیره، دعوت برای تشکیل جلسه و مدیریت جلسات بر عهده نائب رئیس هیئت مدیره است.

ماده ۲۳– دبیر نماینده اتحادیه است که توسط اعضای هیئت مدیره انتخاب می شود.

ماده ۲۴– وظایف و اختیارات دبیر عبارت است از:

اجرای برنامه های مصوبِ هیئت مدیره؛
تمهید و مدیریت امور اداری و مالی اتحادیه ؛
انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی؛
جذب نیروی انسانی بر اساس ساختار و چارت سازمانی مصوب؛
ارائه پیشنهاد برای پرداخت پاداش به اعضای هیئت مدیره در پایان سال جهت تصویب در هیئت مدیره و تأیید در شورای راهبری و نظارت؛
ارائه برنامه­های حمایتی و انگیزشی برای تقویت و تشویق فعالان، سکوها و فعالیت­های موثر و برتر مطابق بررسی­های کمیته­های تخصصی و و تأیید در شورای راهبری و نظارت؛
تهیه الگوی اقتصادی فعالیت اتحادیه جهت تصویب در هیئت مدیره و تأیید در شورای راهبری و نظارت.
ماده ۲۵– بازرس اتحادیه به صورت سالانه توسط شورای راهبری و نظارت انتخاب و بر تمامی فعالیت ها و تصمیمات هیئت مدیره نظارت می‌نماید. بازرس اتحادیه مکلف است به محض مشاهده هرگونه تخلف یا قصوری در فعالیت هیئت مدیره اتحادیه فورًاً مراتب را برای رسیدگی به شورای راهبری و نظارت منعکس نماید.

ماده ۲۶–فهرست کمیته‌های محتوایی به شرح زیر است:

کمیته آموزش و پژوهش: این کمیته وظیفه آموزش و توانمندسازی اعضا، پژوهش و تحقیق در حوزه‌های مورد نیاز و آینده نگاری را بر عهده دارد.
کمیته مطالعات بازار و سرمایه‌گذاری: این کمیته وظیفه سنجش وضعیت بازار به صورت دوره­ای و موردی و ارائه پیشنهاد به اعضای اتحادیه برای نحوه سرمایه‌گذاری را بر عهده دارد.
کمیته اعتبارسنجی فعالیت‌ها، فعالان، سکوها و نرم‌افزارها:‌ این کمیته وظیفه اعتبارسنجی فعالیت‌ها، فعالان، سکوها و نرم‌افزارها و رتبه‌بندی آن‌ها را بر عهده دارد.
کمیته هماهنگی تولید نشر و محتوا: این کمیته وظیفه هماهنگی برای تولید محتواهای مورد تاکید شورای هماهنگی و راهبری و انتشار حداکثری محتواهای مذکور را بر عهده دارد.
تبصره ۱۳: اصلاح و تغییر عناوین و تعداد کمیته‌ها در صورت تصویب در هیئت مدیره پس از تأیید شورای راهبری و نظارت بلامانع است.

ماده ۲۷– وظایف کمیته‌های تخصصی عبارت است از:

برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف اتحادیه ؛
اجرای برنامه‌های مصوب زیر نظر دبیر؛
تهیه و تنظیم گزارش‌های شش ماهه برای ارائه به دبیر، هیئت مدیره و شورای راهبری و نظارت،
ماده ۲۸– افرادی که با تصویب مؤسسین اولیه مجمع عمومی را تشکیل می‌دهند باید تمام صلاحیت‌های لازم برای مؤسس اولیه را دارا بوده و به تأیید هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی برسند.

ماده ۲۹ – مؤسسان از بدو تأسیس اتحادیه و پس از برگزاری مجمع عمومی در قالب مجمع عمومی، مسئول سیاست گذاری و تصمیم گیری و تعیین کننده خط مشی کلی اتحادیه بوده و دارای اختیارات و وظایف زیر می‌باشند:

الف – تصویب بودجه و تراز مالی.

ب – تعیین و تصویب سیاست‌های کلی و خط مشی و برنامه‌های آتی و تصویب آیین نامه و دستور العمل‌ اجرایی اتحادیه .

ج – انتخاب هیأت مدیره و دبیر و در صورت لزوم بازرس.

د – استماع گزارش هیأت مدیره و دبیر و رسیدگی به آن و اظهار درباره گزارش بازرس (در صورت انتخاب).

ه ـ تصویب اساسنامه، تصویب و قبول عضویت اعضای جدید اتحادیه با رعایت ضوابط مصوب مؤسسان و تأیید قبلی هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی.

و – تعیین روزنامه کثیر الانتشار جهت درج آگهی‌ها و دعوتنامه‌های اتحادیه و انتشار تصمیمات قانونی.

ز – تغییر و اصلاح مواد اساسنامه با رعایت ضوابط قانونی و با تأیید قبلی هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی.

ماده ۳۰ – جلسات مجمع عمومی سالی یک بار در محل اتحادیه تشکیل خواهد شد و برای رسمیت یافتن جلسه، حضور تمامی اعضاء ضروری است و تصمیمات با اکثر آراء اتخاذ خواهد شد و در صورت عدم حضور کلیه اعضاء حضور دو سوم اعضاء مؤسس که صاحب اکثریت سرمایه نیز باشند در جلسات بعدی ملاک تصمیم‌گیری خواهد بود. تشکیل جلسات عادی مجمع عمومی به طور فوق العاده در هر زمان بلامانع است.

ماده ۳۱ – جلسات مجمع عمومی به درخواست اعضای مجمع یا رئیس هیأت مدیره یا دبیر تشکیل می گردد و در دعوتنامه که به صورت کتبی و دو هفته قبل از تشکیل جلسه ارسال خواهد شد، باید دستور جلسه و ساعت حضور و محل جلسه قید شده باشد.

ماده ۳۲ – امور اجرایی اتحادیه توسط هیأت مدیره‌ای متشکل از ۷ نفر که برای مدت ۲ سال توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شوند اداره خواهد شد.

ماده ۳۳ – جلسات هیأت مدیره با حضور اکثریت اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق معتبر خواهد بود و در صورت تساوی آراء رأی طرفی که دبیر موافق آن است، لازم الاجرا خواهد بود.

ماده ۳۴ – شرکت اعضای هیأت مدیره در جلسات که حداقل هر۳۰ روز یکبار در محل اتحادیه تشکیل خواهد شد الزامی است. هیأت مدیره در اولین جلسه از بین خود یک نفر را به عنوان رئیس هیأت مدیره انتخاب می نمایند. همچنین هیأت مدیره می تواند در صورت لزوم برای سایر اعضاء سمتهای دیگری تعیین نماید. تجدید انتخاب هیأت مدیره برای دوره‌های بعدی بلامانع است و رئیس هیأت مدیره می‌تواند در عین حال سمت دبیر اتحادیه را دارا باشد.

ماده ۳۵– رئیس هیأت مدیره و دبیر به عنوان نمایندگان قانونی اتحادیه دارای تمامی اختیارات لازم قانونی اجرایی بوده و می‌توانند اختیارات محوله را بین خود تقسیم نمایند؛ اهم وظایف آنان به شرح زیر است:

– حفظ و حراست از اموال اتحادیه ، تهیه صورت دارایی از اموال آن.

– رسیدگی به حسابهای اتحادیه ، پرداخت بدهیها و وصول مطالبات.

– اجرای مصوبات مجمع عمومی (مؤسسان) در ارتباط با امور اتحادیه .

– تهیه و تنظیم بودجه و تراز مالی و تنظیم آیین نامه و دستورالعمل و روشهای اجرای آن پس از تصویب مجمع.

– افتتاح حساب در بانکها و خرید و فروش و اجاره و عقد قراردادهای لازم با اشخاص.

– طرح و تعقیب دعاوی اعم از حقوقی و جزایی در مراحل مختلف دادرسی و ارجاع دعوی به داوری و تعیین داور، انتخاب وکیل با حق توکیل غیر و اعطای اختیارات لازم به وکلا و عزل آنان قطع و فصل دعاوی از طریق صلح و سازش، پیگیری و انجام تمامی امور و مسائل قضایی، مالیاتی، ثبتی و انجام تمامی اقدامات و تشریفات قانونی و اقدام به ثبت و انتشار آنها و انجام امور اتحادیه در حدود ضوابط اساسنامه و اقدامات اجرایی.

ماده ۳۶– هیأت مدیره می‌تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به دبیر تفویض نماید و دبیر نیز می‌تواند یک نفر را به سمت قائم مقام خود انتخاب و قسمتی از اختیارات محوله را به وی واگذار کند.

ماده ۳۷ – با توجه به اینکه دبیر اتحادیه به عنوان مجری تصمیمات هیأت مدیره، مسئولیتهای اداری و اجرایی اتحادیه را عهده دار است می‌تواند با داشتن حق عزل و نصب کارکنان و اداره و تمشیت امور و تدوین طرحها و برنامه‌ها و ایجاد ارتباط و همکاری با مسئولان و اشخاص حقیقی و حقوقی و جلب مشارکت آنها در انجام فعالیت‌های اتحادیه اقدامات لازم را انجام دهد و در قبال اتحادیه و هیأت مدیره مسئول است.

ماده ۳۸– مؤسسان (مجمع عمومی) می‌توانند به منظور بررسی اسناد و امور مالی و تهیه گزارش از وضعیت حسابهای سالانه و اعلام نظر درباره گزارش دبیر و هیأت مدیره یک نفر را به عنوان بازرس اصلی برای یک سال از بین خود یا خارج انتخاب نمایند، بازرس نباید از اعضای هیأت مدیره باشد.

ماده ۳۹– بازرس بدون اینکه حق دخالت مستقیم در امور اجرایی اتحادیه را داشته باشد در هر زمان می‌تواند به اسناد و مدارک و پرونده‌ها مراجعه و اطلاعات لازم را کسب و عند اللزوم تذکرات ضروری را به مسئولان و متصدیان امر بدهد و در صورت برخورد با نارسایی یا تخلف در حین رسیدگی خود، مراتب را به مؤسسان (مجمع عمومی) اطلاع دهد.

فصل سوم – امور عمومی، مالی، محاسباتی، انحلال و تصفیه:

ماده ۴۰ – سال مالی از اول فروردین ماه هر سال آغاز و به پایان اسفند ماه همان سال ختم می‌شود مگر سال اول که از تاریخ تأسیس شروع و به پایان سال ختم می‌گردد.

ماده ۴۱ – تمامی اسناد مالی تعهد آور و قراردادها و اسناد و اوراق بانکی از قبیل چک، سفته، برات و اتحادیه با امضای دبیر و خزانه دار و مهر اتحادیه اعتبار خواهد داشت. وسایر مکاتبات اداری با مضای مدیرعامل به تنهایی

ماده ۴۲– دبیر درصورتیکه جزء صاحبان حق امضاء باشد می‌تواند امضای تمام یا قسمتی از اسناد یاد شده و مکاتبات اتحادیه را به قائم مقام خود (در صورت انتخاب) و یا یکی از اعضای هیأت مدیره تفویض نماید.

ماده ۴۳ – تمامی اموال و دارایی‌هایی که به اتحادیه تعلق گرفته یا بعداً به دارایی آن افزوده شود، در دفاتر مربوطه ثبت خواهد شد. در صورتی که از محل فعالیت‌های اتحادیه درآمدی تحصیل می‌شود. پس از وضع هزینه‌های جاری و قانونی و منظور نمودن ]مابقی درآمد حاصله[ به عنوان ذخیره احتیاطی (برای توسعه و پیشبرد امور اتحادیه ) باتصمیم موسسان درنظر گرفته خواهد شد.

ماده ۴۴– فوت، حجر، استعفا، خروج یا اخراج یک یا چند نفر از مؤسسان (اعضای اتحادیه ) یا هیأت مدیره و دبیر موجب انحلال اتحادیه نخواهد بود و عضو جانشین یا سایر اعضاء وظیفه محوله را تا معرفی عضو جدید توسط اعضاء اتحادیه و تأیید هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی انجام خواهند داد. ورثه یا قیم متوفی یا محجور در خصوص معرفی عضو جدید اولویت خاص نخواهند داشت و عودت اموال مربوط به متوفی و محجور از اتحادیه به صاحبان حق براساس قوانین موضوعه کشور خواهد بود.

ماده۴۵– انحلال اتحادیه به رای موافق تمامی اعضای مؤسس امکان پذیر خواهد بود و در صورتی که در جلسه اول حضور تمامی اعضاء حاصل نگردد رأی دو سوم اعضاء مؤسس که صاحب اکثریت سرمایه نیز باشند به شرط اینکه کمتر از دو نفر نباشد ملاک و معتبر خواهد بود. همزمان با انحلال، مدیر تصفیه‌ای به انتخاب مؤسسان (مجمع عمومی) از بین اعضا یا خارج از اعضا تعیین خواهد شد. مدیر تصفیه موظف است به حساب مطالبات و دیون و تمامی اموال و دارایی‌هاییاتحادیه رسیدگی و نسبت به وصول مطالبات و پرداخت بدهیها اقدام و گزارش نهایی را به مؤسسان (مجمع عمومی) تسلیم نماید. مؤسسان (مجمع عمومی) درباره باقیمانده اموال و دارایی‌های اخذ تصمیم خواهند نمود.

ماده ۴۶ – در صورت منحل شدن اتحادیه آن بخش از اموال و دارایی‌های اتحادیه اعم ازمنقول وغیرمنقول که ازمنابع عمومی کشورودستگاههاونهادهای زیربط فرهنگی تامین گردیده به مبادی مربوطه بازگردانده خواهدشدو در خصوص مابقی اموال وداراییها وسرمایه های با نظر هیات تصفیه‌ای که مشترکاً از سوی مرکز ملی فضای مجازی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین می‌شود، تعیین تکلیف خواهد شد.

ماده ۴۷ – پس از انحلال اتحادیه براساس صورتجلسه، مؤسسین باید آن را به هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی اعلام تا اقدام مقتضی برای کان لم یکن کردن ثبت اتحادیه صورت پذیرد. در صورت عدم اعلام انحلال به هیأت مزبوراتحادیه از تاریخ تنظیم صورتجلسه منحل تلقی می‌شود؛ ولی مؤسسین در برابر اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

ماده ۴۸ – هرگونه تغییر و اصلاح مفاد اساسنامه از قبیل ، تغییر مؤسسان، تغییر زمینه فعالیت‌ها و سایر تغییرات باید براساس اساسنامه مصوب و طبق صورتجلسه اعضاء مؤسس ( مجمع عمومی ) پس از تأیید هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی صورت پذیرد.

ماده ۴۹ – تمامی تغییرات پس از طی مراحل اساسنامه ای و تأیید نهایی هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، فقط از طریق دبیر هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی به اداره ثبت شرکت‌ها برای ثبت تغییرات اعلام می‌گردد.

ماده ۵۰ – درباره مسائلی که در این اساسنامه پیش بینی نشده طبق مقررات قانونی حاکم بر مؤسسات غیر تجاری و ضوابط تأسیس مؤسسات و مراکز فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتار خواهد شد.

ماده ۵۱ – این اساسنامه در سه فصل مشتمل بر ۵۱ ماده و ۱۳ تبصره در جلسه مورخ ۰۲/۰۹/۱۳۹۹ هیأت مؤسس اتحادیه فرهنگی هنری” اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی” با حضور تمامی اعضاء قرائت و به اتفاق آراء تصویب شد.