صفحه اصلی > فضای مجازی : اجرای سند تسهیم درآمد محتوا چه تأثیری بر اقتصاد فرهنگ کشور دارد؟+ نمودار

اجرای سند تسهیم درآمد محتوا چه تأثیری بر اقتصاد فرهنگ کشور دارد؟+ نمودار

اجرای سند تسهیم درآمد محتوا چه تأثیری بر اقتصاد فرهنگ کشور دارد؟+ نمودار

اجرای سند تسهیم درآمد محتوا چه تأثیری بر اقتصاد فرهنگ کشور دارد؟+ نمودار

اجرای سند «سیاست‌ها و الزامات تعرفه‌گذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا» فرصتی برای تزریق سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان به بازار محتوا فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سرمایه‌گذاری دولتی در صنعت محتوا نه تنها می‌تواند به توسعه زیست‌بوم دیجیتال کمک کند، بلکه بازدهی اقتصادی قابل توجهی دارد. بر اساس تجربه کشورهای موفق مانند کره جنوبی، این سرمایه‌گذاری‌ها منجر به رشد صادرات، اشتغال‌زایی و تقویت نفوذ فرهنگی شده است.

بررسی تجربه دیگر کشورهای موفق در این زمینه نیز مؤید این نکته است که سرمایه‌گذاری بر این بخش می‌تواند به بازدهی و توسعه در ابعاد مختلف اقتصادی و فرهنگی منجر شود. چنانکه بازار محتوای دیجیتال در کشوری مانند آمریکا از ۲۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰، با حمایت و سرمایه‌گذاری دولت‌ در این بخش به ۴۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است. این رشد در بازار محتوای دیجیتال کشورهای آسیایی نیز دیده می‌شود. به عنوان نمونه چین با سرمایه‌گذاری بر این بخش از ۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰، به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است. این تجربه برای ژاپن به عنوان یکی دیگر از کشورهای آسیایی نیز صدق می‌کند و این کشور نیز با سرمایه‌گذاری و تمرکز بر این بازار، توانسته از ۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰، به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ برسد.

سرمایه‌گذاری بر این بخش طی حدود یک دهه گذشته در کشورهای مختلف افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود توجه به بازار محتوای دیجیتال تا سال ۲۰۳۰ ادامه داشته باشد و اندازه بازار جهانی آن در این سال به ۴.۵ تریلیون دلار برسد.

رشد روزافزون توجه به بازار محتوای دیجیتال دیگر کشورها و افزایش سهم آنها از این فضا، اهمیت توجه به این بازار از سوی ایران و فارسی‌زبانان را دوچندان می‌کند. بنا بر بررسی‌های صورت گرفته، بیشترین سهم از بازار محتوای جهانی در سال ۲۰۲۳، با ۴۰ درصد به ایالات متحده اختصاص داشت و پس از آن، چین با ۲۰ درصد، ژاپن با ۱۰ درصد و آلمان با پنج درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

به تبع این حضور، توزیع و سهم زبان‌ها نیز کم و زیاد می‌شود. بررسی‌های توزیع زبان‌ها در محتوای وب در بازه زمانی ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ نشان می‌دهد که انگلیسی با ۵۵.۵ درصد بیشترین محتوا را به خود اختصاص داده و پس از آن، اسپانیایی با پنج درصد و آلمانی با ۴.۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سهم زبان فارسی از این فضا طبق برآورد صورت گرفته، ۱.۲ درصد بوده است.

همچنین سهم زبان انگلیسی در همین بازه زمانی با ۵۵ درصد بیشتر از دیگر زبان‌ها مانند چینی با ۱۸ درصد، اسپانیایی با شش درصد، ژاپنی با پنج درصد و فرانسوی با سه درصد است. زبان فارسی نیز تنها یک درصد از بازار محتوای دیجیتال جهانی در سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ را به خود اختصاص داده است.

از این منظر، می‌‌توان اجرای سند «سیاست‌ها و الزامات تعرفه‌گذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا» را که در خرداد امسال ابلاغ شد، فرصتی برای تزریق سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان به بازار محتوا فراهم کند و از سوی دیگر، می‌تواند به رشد پایدار صنعت محتوا کمک و از انحصار و کوچک ماندن اندازه بازار جلوگیری کند. این سند هدفش حمایت از تولیدکنندگان محتوا از طریق بازتوزیع درآمدهای ترافیک اینترنت است و پیش‌بینی می‌شود با اجرای چابک آن، اشتغال ایجاد کند و زیست‌بوم دیجیتال را تحول بخشد. از این منظر، سند تسهیم درآمد محتوا هم از بُعد فرهنگی و هم از منظر اقتصادی، حائز اهمیت است و می‌تواند به بهبود سهم زبان فارسی و توزیع آن در بازار محتوای دیجیتال یاری رساند.

از سوی دیگر، اجرای این سند از منظر اقتصادی نیز مد نظر کارشناسان است. به طوری که پیش‌بینی می‌شود میزان اشتغال ایران در حوزه محتوای دیجیتال در خوشبینانه‌ترین حالت حدود ۸۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود که این میزان می‌تواند با اجرای سند و سرمایه‌گذاری در این بخش تا حدود ۲۰۰ هزار نفر افزایش یاد.

تجربه تأثیر سرمایه‌گذاری در محتوای دیجیتال در سطح جهانی بیانگر تأثیر ۵۰ درصدی در اشتغال‌زایی و اقتصاد، ۲۰ درصدی بر حوزه آموزش و ۱۵ درصدی بر سیاست است.

اجرای سند تأثیر مستقیم در افزایش اشتغال در حوزه تولید و نشر محتوا و صادرات محتوا خواهد داشت؛ به طوری که پیش‌بینی می‌شود با اجرای این سند شاهد رشد بازار وی‌اودی، پیام‌رسان، کتاب دیجیتال، گیم و آموزش دیجیتال باشیم. براساس پیش‌بینی‌های اعلام شده، به نظر می‌رسد که مثلاً بازار وی‌اودی تا سال ۱۴۰۶ تا میزان ۱۴ هزار میلیارد تومان گسترش یابد. و یا در نمونه‌ای دیگر، بازار کتاب دیجیتال تا حدود شش هزار میلیاردا تومان افزایش را تجربه کند و بازار بخش دیجیتال کودک نیز تا دو هزار میلیارد تومان توسعه یابد.

مقالات مرتبط

امیر محمدزاده لاجوردی به عنوان رئیس اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی انتخاب شد

هیئت مدیره اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی با اکثریت…

۵ مهر ۱۴۰۴

اساسنامه اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی

بنا به ضرورت هماهنگی و هم­افزایی تولیدکنندگان و ناشران محتواهای فرهنگی، هنری…

۱۶ شهریور ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید